Ha használt autót vásárol, hasznos lehet a részecskeszűrő elhasználódottságának ismerete. Szerencsére ezt több módszer is lehetővé teszi számunkra. Néha egy regenerációs ciklus megmentheti a DPF-et, de legtöbbször nem. Ilyen esetekben a részecskeszűrő tisztítás, vagy a csere elkerülhetetlen.
Az eltömődött részecskeszűrő figyelmeztető jelei
- A műszaki ellenőrzés utólagos ellenőrzése túlzott szennyezés szempontjából, ami azt jelentheti, hogy a DPF már nem működik megfelelően, és nem tartja meg kellően a finom részecskéket.
- A DPF motor figyelmeztető lámpájának világítása, mely rendellenességet jelent, de nem feltétlenül csere szükségességét mutatja. A regenerációs ciklus elvégzése előtt jobb szakember tanácsát kérni a részecskeszűrő állapotát illetően.
- Leromlott motor üzemmód, melynek folyamán a jármű tud megfelelően haladni, de csak csökkentett sebességgel. Ez jelentős mechanikai problémát vonhat maga után.
- Motor rángatózás a kigyorsításnál, instabil alapjárat. Ez azonban nem kizárólag a fáradt DPF jele lehet. Ha az autón egy vagy több jelzés látható, jobb ha tanácsot kér egy szerelőtől.
A részecskeszűrő tisztítása
Idővel a DPF elhasználódik. Regenerációs ciklusok feltétlenül szükségesek, mellyel az összegyűjtött finom részecskéket akarták elégetni. Ezek nélkül a DPF nagyon gyorsan eltömődne. Ezért nagyon fontos, hogy időnként hosszú, legalább harminc perces utakat tegyünk közúton vagy autópályán, hogy elindulhasson a regeneráció. A legtöbb esetben ez a művelet elegendő a részecskeszűrő visszajelző lámpa kikapcsolásához. Emiatt a dízelmotoros járművek nem alkalmasak városi használatra, ami idő előtt károsítja a részecskeszűrőt, mert csak az autó indításakor és az első kilométeren szabadulnak fel a finom részecskék.
Mi van, ha ez nem elég?
Ha a DPF regenerációs ciklusai már nem elegendők, akkor elkerülhetetlen a szennyeződés, ami a részecskeszűrő tartós tönkremeneteléhez vezethet. Ezért jobb, ha nem vár túl sokáig, és elvégezteti a részecskeszűrő tisztítást.